Wijchert op Curaçao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Wijchert Wit - WaarBenJij.nu Wijchert op Curaçao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Wijchert Wit - WaarBenJij.nu

Wijchert op Curaçao

Door: Wijchert

Blijf op de hoogte en volg Wijchert

11 April 2016 | Curaçao, Willemstad

2e deel eerste week

Waar was ik ? Oh ja, mijn expertise. Merk dat communicatie hier een issue is. Mensen praten wel met elkaar maar of de wederzijdse argumenten overkomen is de vraag. Ook gaat men er van dat, werkende met professionals, een boodschap overkomt door het 1 of twee keer te vertellen. Werkt niet echt. Ook de RvB realiseert zich dat communicatie niet het sterkste punt is. Naast alle problemen is het ziekenhuis ook in transitie naar een medisch geïntegreerd bedrijf en naar een andere manier van werken in het nieuwe ziekenhuis. Dat nieuwe ziekenhuis wordt deels op het terrein van het oude gebouwd zodat bedden moeten worden ingeleverd en bouw delen worden gesloopt. Het ziekenhuis moet van de 345 bedden nu naar 313 in mei en 300 in het nieuwe ziekenhuis. Er zijn op dit moment al grote problemen met de patiëntenplaatsing. Regelmatig ligt het huis overvol. Patiënten stromen niet door van IC naar afdeling waadoor er weer patiënten op de SEH verblijven die eigenlijk op de IC thuis horen. Geplande OK programma’s worden soms afgelast wegens geld gebrek. Er missen zo’n 25 bedden op het tekort omdat er voor 12 bedden gewachte wordt op onderdelen en voor 13 bedden geen matrassen zijn. ( Je denkt vast….. echter die 12 matrassen zijn al in gebruik). Gelukkig zijn de matrassen al op het eiland. Moeten alleen nog geleverd worden. Er is ook een moeizame doorstroming naar huis. Patiënten gaan pas tussen 16 en 20 uur naar huis omdat de fam. ze pas na hun werk op kunnen halen of omdat ontslagbrieven pas zo laat klaar en gecontroleerd zijn. Er is ook vaak medicatie tekort of naalden of gazen. Soms worden ook dure oplossingen ingezet omdat de goedkope niet voorhanden zijn. Iedereen is echter van goede wil en maakt er het beste van.
Een groot probleem is ook dat patiënten van de IC rechtstreeks naar de afdelingen gaan terwijl daar niet altijd de deskundigheid aanwezig is om ze goed te verzorgen. Er wordt nagedacht en gewerkt aan een tussen station b.v. een medium care. Ook wordt er een ontslag unit opgezet waar min of meer mobiele patiënten op hun ontslag dag in stoelen kunnen verblijven totdat ze opgehaald worden. Zo maak je bedden vrij voor de geplande opnames die om 13.30 uur komen.

Zo nu nog wat over mijzelf. Het is wel even wennen op zo’n eiland zonder bekende sociale omgeving. Iedereen is wel erg open. De Nederlanders zijn vriendelijk en helpen je je thuis te voelen. Zij (her) kennen de situatie. Je komt er gemakkelijk tussen als je jezelf openstelt en overal op afstapt. Zo ben ik druk op zoek gegaan naar duikbuddie’s. Na enige moeite gedaan te hebben daarover contact te leggen op het eiland blijken er op het complex diverse mensen te wonen de ook duiken. Dus dat komt wel goed. Kost een duik 14 gulden ipv 60. Klinkt veel plezieriger.
Levensmiddelen en eigenlijk alles zijn hier niet goedkoop. Alles moet ingevoerd worden. (geldt ook voor zh. spullen) weet niet of benzine hier duur is. Wordt op het eiland gemaakt. Raffinaderij is ook vaak negatief in het nieuws door stank overlast. Heb er zelf geen last van. Passaat wind waait altijd dezelfde kant op. Ik zit bovenwinds.
Vandaag nog weer een duik gemaakt. Daarna afterdive party. Iets teveel gedronken om nog te rijden. Maar ja, op Curacao….

Zo dat waren de belangrijkste dingen uit de eerste week denk ik
Probeer volgend weekeinde weer wat van me te laten horen.

Groet

• 11 April 2016 - 13:30

Juliette Renaud:

Hoi Wijchert. Het klinkt echt als een grooot avontuur. Zowel qua werk als vrije tijd. Uitdagingen alom:). Succes verder en geniet ervan. Groetjes Juliette

• 11 April 2016 - 18:24

Jan Bakker:

Hè kerel. Dat is nog eens een ander leventje daar op de eilanden. Geweldig om dat allemaal te lezen. Onvoorstelbaar om te vernemen dat er in ruim 35 jaar weinig is verandert op het eiland. Wat jij omschrijft hoe de lokale bevolking reageert en werkt en communiceert dat is niet verandert nadat ik drie jaar op het eiland heb gewoont en in 1970 terug ben gegaan naar Nederland. Ik heb ervan genoten en in die tijd waren er heel veel Nederlanders op het eiland, het was schoon en er was orde. Defensie had diverse kazernes op het eiland.
    Het is een prachtig eiland om te duiken en te leven, dus geniet ervan en het grote voordeel is dat de voertaal Nederlands is en het betaalmiddel de aloude gulden. Mooi toch.
    Ben benieuwd naar je ervaringen volgende week.
    Groeten van je basmaatje, Jan.

• 12 April 2016 - 21:19

Okke En Harry :

Zo, je kan je intellectueel lekker uitleven op de organisatie merk ik. Ik zou me uitleven onder water als ik jou was........... Klinkt allemaal goed. En....... realiseer je je dat er ook een positieve kant is aan de meer relaxte, derhalve wat inefficiënte wijze van werken en leven.....

• 17 April 2016 - 18:22

Lex En Bernadette:

Hoi Wijchert,

Leuk om te lezen hoe het met je gaat en de foto's te bekijken. We zullen proberen je te volgen op Facebook. Een heel bijzondere ervaring; zowel de werkomgeving, de mensen en de natuur.
    De temperatuur overdag lijkt ons trouwens wel lekker. Hoewel om te werken........
    In ieder geval veel succes!

groetjes Lex en Bernadette